سوکت شبکه به انگلیسی (Network socket) برای برقراری ارتباط مطمئن و کارآمد بین دستگاه‌های مختلف در شبکه رایانه‌ای ضروری است. انواع سوکت شبکه به عنوان نقاط پایانی برای کابل شبکه عمل می‌کنند و امکان اتصال فیزیکی کابل به تجهیزات شبکه مانند سوییچ، مودم، و پنل را فراهم می‌سازد. زمانی که ارتباطی در شبکه صورت می‌گیرد برای نقطه انتهایی آن به سوکت نیاز است تا برای اتصال، دریافت و ارسال اطلاعات شرایطی را فراهم آورد.

پس برای انتقال داده سوکت کابل شبکه را فراموش نکنید و از کاربردهای متنوع آن مثل کاربرد خانگی و صنعتی بهره‌مند شوید. استاندارد سوکت شبکه یا پریز شبکه به این صورت است که نقش حیاتی در اطمینان از ارتباطات موثر و کارآمد شبکه رایانه‌ای دارند و به عنوان یکی از اجزای اصلی زیرساخت‌های شبکه عمل می‌کنند. قیمت سوکت شبکه و ویژگی‌های بی‌نظیر آن باعث شده در اتصالات شبکه از قطعات مهم به شمار رود.

خرید انواع سوکت شبکه

خرید سوکت شبکه که قطعه‌ای کوچک است در برقراری و حفظ ارتباطات شبکه‌ای نقش حیاتی دارد. سوکت کابل شبکه به عنوان رابط بین کابل‌های شبکه و دستگاه‌های مختلف عمل می‌کند و برای انتقال داده و ارتباطات بین دستگاه‌ها بسیار مهم است. در صورتی که کیفیت انواع سوکت شبکه مناسب نباشد، ممکن است با مشکلات ارتباطی مواجه شویم؛ به همین دلیل پیشنهاد شده از سوکت شبکه برند معتبر استفاده کنید.

برای تجربه سرعت در میزان انتقال اطلاعات خرید انواع سوکت شبکه را فراموش نکنید و برای عملکرد مطلوب شبکه و جلوگیری از قطعی و اختلالات ارتباطی از آن استفاده کنید. برای اتصال دستگاه‌های USB مودم و روتر از سوکت usb استفاده می‌شود. Fiber Optic Connector برای اتصال کابل‌های فیبر نوری به دستگاه‌های شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد که به عنوان LC، SC، ST و MT-RJ معروف است. قبل خرید انواع سوکت شبکه به نوع صحیح سوکت برای اتصال دستگاه به شبکه دقت کنید. استفاده از سوکت شبکه برند اهمیت بالایی دارد و باید سوکت شبکه اورجینال را تهیه کنید.

سوکت RJ-45

پرکاربردترین نوع سوکت کابل شبکه، سوکت RJ-45 است. از این نوع سوکت برای اتصال کابل‌های اترنت CAT5E، CAT6 و CAT6A استفاده می‌شود. سوکت RJ-45 در مدل 8 پین موجود است و 4 زوج می‌باشد و در استاندارد سوکت شبکه T-568A و T-568B کاربرد دارد.

سوکت RJ-48

سوکت RJ-48 برای خط‌های T1 استفاده می‌شود. در سوکت شاهد استاندارد T-568B و T-568A در کابل شبکه هستیم. هنگام سوکت زنی کابل شبکه توجه به چیدمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

سوکت RJ-11

از سوکت RJ-11 برای اتصال تلفن به شبکه استفاده می‌شود اما ترتیب رنگی آن مهم نمی‌باشد. انواع سوکت سوکت RJ-11 به صورت: 2 پین، 4 پین و 6 پین موجود است و ضروری است که دو سر کابل از یک نوع سوکت استفاده شود.

آشنایی با رنگ بندی سوکت شبکه

قبل خرید سوکت شبکه الزامی است که به یک سری نکات مهم در استاندارد سوکت شبکه و رنگ بندی سوکت شبکه توجه کنید تا از خرید خود رضایت داشته باشید. به طور مثال باید سوکتی را انتخاب کنید که با رده یا کتگوری کابل شبکه‌تان مطابقت کامل داشته باشد. بهتر است بر اساس نوع و سطح عملکرد سوکت کابل شبکه خود را انتخاب کنید مثلا سوکت‌های RJ45 برای کابل اترنت استفاده می‌شود.

رنگ بندی سوکت شبکه بر اساس استانداردهای مشخصی به دو دسته اصلی T568A و T568B تقسیم بندی می‌شود. اطلاع از رنگ بندی برای سیم کشی صحیح و جهت اطمینان از ارتباطات بدون اختلال در شبکه‌های کامپیوتری حائز اهمیت است. اما اگر رنگ بندی صحیح رعایت نشود، ممکن است با مشکلاتی مانند اختلال در ارتباط یا عدم اتصال مواجه شوید پس باید استاندارد سوکت شبکه را به طور کامل رعایت کنید.

استاندارد T568Aاستاندارد T568B
سفید سبز (White Green)سفید نارنجی (White Orange)
سبز (Green)نارنجی (Orange)
سفید نارنجی (White Orange)سفید سبز (White Green)
آبی (Blue)آبی (Blue)
سفید آبی (White Blue)سفید آبی (White Blue)
نارنجی (Orange)سبز (Green)
سفید قهوه‌ای (White Brown)سفید قهوه‌ای (White Brown)
قهوه‌ای (Brown)قهوه‌ای (Brown)

تفاوت اصلی بین دو استاندارد سوکت شبکه T568A و T568B در جایگاه رنگ‌های سبز و نارنجی است. استاندارد T568A کاربردهای مسکونی دارد اما T568B در محیط‌های تجاری استفاده می‌شود. هر دو استاندارد سوکت شبکه و رنگ آن به طور گسترده پذیرفته شده و قابل استفاده است به همین دلیل هنگام سیمکشی باید همه سیم‌ها را طبق یکی از این دو استاندارد مرتب کنید تا اطمینان حاصل شود که ارتباطات شبکه به درستی برقرار خواهد شد.

ویژگی سوکت شبکه

با اطلاع از ویژگی سوکت شبکه در خرید سوکت شبکه مطمئن‌تر خواهید شد. لازم به ذکر است socket با کیفیت بالا می‌تونند اطمینان بیشتری در انتقال داده و کاهش اختلالات ارتباطی فراهم کنند. بنابراین انتخاب سوکت شبکه مناسب و با کیفیت، برای عملکرد مطلوب شبکه و جلوگیری از قطع و اختلالات ارتباطی اهمیت زیادی دارد. در ادامه ویژگی سوکت شبکه نوشته شده است:

  • سوکت نوعی اتصال را ایجاد می‌کند که می‌تواند داده‌ها را با سرعت و کیفیت بالا منتقل کند.
  • انواع سوکت شبکه طوری طراحی شده‌اند که با انواع مختلف تجهیزات شبکه سازگاری داشته باشند.
  • سوکت کابل شبکه نصب کابل را آسان می‌کنند این امر به نگهداری و تعمیرات شبکه کمک می‌کند.
  • با استفاده از سوکت‌های استاندارد، احتمال خطا در اتصالات کاهش می‌یابد و اطمینان از انتقال داده بدون اختلال افزایش می‌یابد.

سوکت کابل شبکه چند رشته ای است؟

سوکت کابل شبکه 8 رشته سیم دارد. این سیم‌ها در استاندارد سوکت شبکه مانند RJ45 استفاده می‌شود و هر یک از این رشته‌ها وظیفه خاصی در انتقال داده ایفا خواهند کرد. به طور مثال، در یک کابل شبکه استاندارد Cat5e یا Cat6، هشت رشته سیم به ترتیب خاصی مطابق با استانداردهای T568A یا T568B مرتب و در سوکت RJ45 قرار می‌گیرند تا اتصال صحیح و بدون اختلال را تضمین کنند. این سیم‌ها می‌تواند به صورت رشته (Stranded) یا مفتولی (Solid) باشند. نوع رشته‌ای کابل شبکه برای کابل‌های انعطاف‌پذیر و نوع مفتولی آن برای کابل‌های ثابت استفاده می‌شود.

قیمت سوکت شبکه برند معتبر

قیمت سوکت شبکه با توجه به انواع مختلف و برندهای تولید کننده سوکت کابل شبکه متغیر است و یکسان نیست. اما اگر قصد خرید انواع سوکت شبکه را دارید باید از وارد کننده معتبر آن را تهیه کنید تا از کیفیت آن اطمینان یابید. سوکت شبکه برند معتبر برای شما ارتباطات موثر و تجربه سرعت در میزان انتقال اطلاعات را فراهم خواهد کرد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت سوکت شبکه با کارشناسان شبکه شین در ارتباط باشید تا راهنمایی‌های لازم را برای شما به عمل آورند.

مزایای خرید محافظ سوکت شبکه از شبکه شین

به دلیل حساس بودن سوکت شبکه هنگام خرید محافظ سوکت شبکه باید دقت کافی در انتخاب داشته باشید و آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. فروشگاه معتبر شبکه شین بهترین وارد کننده تجهیزات پسیو شبکه و انواع سوکت شبکه در ایران است. امکان خرید روکش سوکت شبکه به صورت تک و عمده نیز امکان پذیر است.

عضویت در خبرنامه از جدیدترین محصولات مورد علاقه خود باخبر شوید

محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید شما اضافه گردید